Akan Ku Cipta Seperti Apa Yang Aku Lihat

Baru-baru nie, ops tak baru sangat la. Aku & the geng pergi ke Putrajaya untuk settlekan hal berkaitan biasiswa kitorang. Untuk pengetahuan anda semua, inilah kali pertama aku menjejakan kaki di Putrajaya. Bak kata orang T'ganu, "Darak Ngoh Mung Nie". Bersyukur jugak la. Kalau tak kerana masalah biasiswa tu belum tahu lagi bila aku dapat menjejaki kaki ke Putrajaya. Silap-silap langsung tak pergi.



Semangat kitorang bertolak dari Shah Alam, selepas habis je kelas pagi pukul 11.30, terus ke Putrajaya. Alhamdulillah urusan berkaitan biasiswa tu sekejap je, so settle semua tu kitorang pon lepak la Alamanda jap. Nama cam best tapi tempatnya biasa je aku tengok. Macam mall biasa, 'pandangan ikhlas dari seorang pelajar jurusan kejuruteraan awam'.



Lepas lepak pusing-pusing Putrajaya tu, kitorang singgah Masjid Besi kat area Putrajaya. Kawan aku la yang beria-ria ajak aku. Cantik la, best la, unik la. Tak henti-henti duk bercerita dalam kereta. Aku pon gambarkanlah macam mana cantiknya masjid tu. Tengah syok duk berimiginasi, tetiba sampai la depan Masjid Besi tu. Memang terpelosok ala terpeleok semua imiginasi aku kerana apa yang aku bayangkan langsung tak sama ngan apa yang aku lihat.



Cantik nyeeeeeee........... Betul ke nie masjid? Tengok dari luar dah tak percaya, lagikan bila masuk dalam masjid tu. Dan macam istana dalan filem hindustan dah. Tapi masjid nie 10x ganda lebih cantik. Hehehe...... Sebelum amik wuduk, kitorang merayau-rayau dulu dalam masjid tu. kalau boleh semua sudut dalam masjid tu ada bekas tapak kaki kitorang.



Kepada sesiapa yang pernah pergi mesti taw bertapa cantiknya Masjid Besi kat Putrajaya nie kan? Harap-harap, lepas aku grade nanti, aku akan cipta sesuatu yang unik dan berseni macam masjid nie. Paling aku bangga, keunikan dan kesenian yang diagungkan ini merupakan salah satu seni bina yang berkonsepkan keislaman. Tambah-tambah ia merupakan sebuah rumah ibadat bagi orang Islam. So ,"Akan Ku Cipta macam Apa Yang Aku Lihat". Tunggu....

Comments

Popular Posts