Backpacking Trip ke Seoul dan Busan, Korea



Assalamualaikum dan salam sejahtera… Yang dihormati pembaca blog aku, pengomen tegar (walau pun xde), haters (Bajet famous) dan saudara saudari sekalian. Terima kasih kerana sudi baca blog aku walaupung satu ayat je. Hari ini saya ingin membincangkan topic ‘Trip Backpack ke Korea Selatan’. Entry pertama tahun 2014. Bukan nak cerita pasal tahun baru, bukan nak cerita pencapaian tahun lepas atau azam tahun baru, tapi aku nak cerita pasal Trip aku and the geng ke Korea 26/1/2014 hingga 31/1/2014 baru nie. Trip backpack aku dan 4 orang rakan aku yang lain. Apa yang bestnye trip kali nie ialah segala perancangan dan perjalanan program diaturkan oleh aku sendiri tanpa guna travel agent. Mana tempat kitorang nak pergi pon tak kisah sebab xde orang yang nak control masa dan pergerakan kitorang. Trip kali nie aku pergi dengan 2 orang ex-classmates aku, Syieda dan Anis, seorang housemate aku, Aman dan seorang member skolah aku dulu, Walid. Actually dorang nie tak kenal pon antara satu sama len. Tapi men redah je nak join and kenal masa trip tu. Alhamdulillah semua bagi kerjasama yang baik, dan semua behave-behave je belaka. Hahaa….

Kitorang pergi ke dua Bandar di Korea iaitu Busan dan Seoul. Kalau ikutkan hati, aku ingat nak ceritakan part by part or day by day. Jadi disebabkan kemalasan aku yang anda sudah sedia maklum, aku pon x nak hanya berjanji sebab trip-trip lepas pon aku cakap nak buat by part, tapi hampeh. Nak update entry baru pon dah masuk tahun baru. So aku taip je dulu tengok sampai mana aku larat. Kalau dah x larat, yang selebihnya tu korang anggaplah aku akan cerita dalam next entry. Hehehe….. Blog aku, ikut suke aku la. Hahahaa….. Okay macam biasa, intro dah 2 perenggan baru bleh masuk isi. (~_^)V

Kitorang amik tiket pergi balik KL-Busan dan Busan KL sebab time tu Air Asia buat promo dan tiket ke Busan je murah. So first day tu kitorang sampai Busan, lepak kejap je dan malam tu terus amik train pergi Seoul.  Sebelum ke Seoul sempat jugak la kitorang singgah Masjid Al-Fatah kat Busan. Orang cakap, kalau pergi Busan, jangan lupa singgah masjid nie. Maklumlah bukan senang nak jumpa masjid di negara yang majority didiami oleh orang bukan Islam. Sape yang nak ke masjid nie boleh ikut direction ini.  Sebab aku tahu korang pon mesti spesis malas macam aku nak google. Harapkan satu sumber je, terus jumpa camne nak pergi. Kan… kannn???  Untuk detail harga segala bagai tu, aku akan cuba postkan dalam next entry supaya senang korang nak calculate.


Direction to Masjid Al- Fatah, Busan: Subway (Gimhae International Airport -> Dusil Station) Trasnsit 2 kali kat Sasang ngan Somyeon (Line1) Station. Sampai Dusil, kuar Exit 8, Jalan terus sampai jumpa Kedai Tayar Hangkok (Sebelah Kanan), Seberang jalan ade stesen Minyak, then cari signboard Islamic Centre kat tiang electric. Pastu ikut je signboard tu. Nak lagi detail, boleh refer blog nie.Klik SINI Sebab aku pon refer dia punya blog gak. Sangat detail, siap skali ngan gambar.

Dan dari blog die jugak la, aku perasan die ade cerita pasal kuih bentuk ikan kap yang dalam dia ade inti kacang merah. Masa kuar exit 8 tu, aku ade Nampak gerai ahjumma tu. Time tu plak kitorang memang tengah kelaparan giler sebab cuaca memang sejuk giler sebab ngah winter. Winter tapi xde salji. Hampehhh……. Dari komen pembaca blog dia tu, pengomen tu cakap benda tu HALAL. So aku and the geng pon cube la, ₩1,000 dapat 3. Bukan bentuk ikan je ade, macam-macam bentuk ade. Bentuk babi pon ade. Tp bentuk tu just acuan je. Boleh tahan sedap. Tapi tak tahu la kalau sebab kitorang lapar sangat time tu. Lepas je sembahyang, kitorang singgah makan malam kat sebuah kedai makan halal yang terletek di sebelah Masjid Al-Falah, Restoran Cappadocia. Harga makanan kat Korea nie boleh tahan mahal kalau convert ke duit Malaysia. Tapi kalau asyik nak convert memang mati kelaparan la jawabnya. Malam tu aku makan Chicken Kabab, ₩9,500.  Rate tukaran ringgit ke korea won time aku pg nie ialah RM3.14=₩1,000. Lepas makan tu, otw nak ke subway aku beli lagi kuih ikan kap tu. Aku cakap kat ahjumma tu nak 6 ketul, last skali dia bagi aku 18 ketul sebab dia ingat ak nak ₩6,000. Hampeh betul ahjumma. Buat abes duit aku jer. Kuih nie makan time panas  best la. Disebabkan suhu yang sangat sejuk, so sekejap je kuih tu dah lemau. 

Ahjummas yang tengah masak Kuih Ikan Kap.
Makan malam kitorang di Restoran Cappadocia. Hidangan sekali ngan nasi. Kenyang jugak la.

Then, kitorang ke Busan KTX Station untuk beli ticket train ke Seoul. Kitorang amik Mugunghwa Train, ₩28,600/person. Actually ade train laju iaitu KTX tapi kitorang sengaja amik Mugunghwa sebab nak sampai seoul lambat skit. Kalau naik KTX, 2 jam 30 minit je dah sampai tapi Mungunghwa nie slow skit dalam 5jam 30minit baru sampai. Kitorang amik train paling last iaitu pukul 11.10 malam. Sampai Seoul pukul 4.45 pagi. Kat Seoul Station tu kami beli T Money untuk memudahkan kitorang bayar ticket pengangkutan awam kat sana. If korang pergi Korea, better beli T-mOney. T money nie macam kad Touch & Go. Boleh beli di Convenient Store atau mana2x Station ade ade Machine yang jual kad nie. Kalau beli kat Machine korang akan dapat kad tu dalam kotak. Jangan lupa selongkar kotak tu sebab dalam tu ade voucher discount ke berberapa tempat menarik di Seoul. Kitorang perasan benda tu masa kat Busan dah. Rugi…… Harga kad nie ₩3,000 then korang reload sebanyak mana yang korang nak. Kitorang just reload ₩10,000 je dulu. Lepas dah nak abes, baru reload lagi. Jangan risau sebab mesin nak reload nie bersepah. Kalau tak jumpa, korang bleh je pergi Convenient Store ex 7eleven. If korang guna T-money, korang akan lagi jimat berbanding guna cash sebab diskaun 10% bagi pengguna T-mOney. T-Money nie jugak boleh digunakan di Busan.
Disebabkan kitorang sampai terlalu awal di Busan KTX Station. So kitorang jejalan dulu kat area situ. Cari port best untuk dilawat bila kitorang datang Busan balik nanti.

Lepas tu kitorang terus ke Hostel yang kitorang dah booking iaitu Seoul Hostel Centre. Harga hostel nie ₩27,000 untuk satu malam. Satu bilik boleh share 2 orang. Disebabkan kitorang sampai awal sangat, kitorang xleh nak check in lagi. Just boleh simpan luggage je dulu then kuar la memana. Pukul 12.00 tengah hari baru boleh check in. Nasib baik boleh simpan barang dulu. Kalau tak patah bahu aku nak mengangkut barang-barang tu sebab beg aku penuh dengan makanan yang kitorang bawak dari Malaysia. Nak jimat katakan. Kenalah bijak berbelanja. Hehe…. Hotel nie memang sesuai untuk backpack yang tak mementingkan keselesan yang tahap 5 stars. Bilik kecik je dan selesa la untuk tidur. Ade wifi, bilik air share dan ade dapur. Owner hostel tu akan masak nasik pagi, tengah hari dan petang. Korang boleh makan nasi tu. Cuma lauk je korang kena beli or bawak sendiri.

After breakfast. Kitorang pon gerak ke Nami Island. Mood pagi tu memang excited giler sebab orang cakap kat Nami Island still ade salji. Mana tak nya masa sampai Busan, berkecamuk hati aku nak sangat tengok salji tapi hampeh. Segumpal salji pon xde. Masa dalam train otw ke Seoul pon aku duk mengintai celah tingkap walaupun gelap nak mampus kot-kot la ade nampak salji. Dah macam duk cari hantu. Yang Ahjussi sebelah aku dah tengok lain macam. Lantak la ahjussi. Kalau kampong aku ade Salji. Xde nye aku nak datang Korea. Hahaa …..

Direction to Nami Island: Subway : Seoul Station, Line 1 --> Hoegi Station, Line 1 --> Sangbong Station (Jungang Line) -->Gapyeong Station (Gyeongchun Line) - Amik Cab ke Jetty (Namiseoum). Tak kisah la korang dari Station mana tapi make sure korang ke Gapyeong Station. Dari Gapyeong tu korang boleh amik Cab atau Bas. Satu Cab ₩3,200, boleh share 4 orang. Kalau bas ₩1,200 seorang. Kat Gapyeong Station tu ade Tourist Information Centre. Kalau pening, boleh pergi Tanya kat situ. Tapi korang mesti pening gak sebab dorang tak reti cakap BI. Hahaa….. Tiket ferry including entrance fee ke Nami Island ₩8,000/person.

Permandangan dari depan Stesen Gapyeong. Kuar je stesen, terus lari-lari nak g pijak slaji.
Tercapai hajat aku yang pertama iaitu nak tengok salji. Sampai je, bergambar puas-puas. Mana je tempat yang ade salji, kitorang akan pergi bergambar. Alhamdulillah dapat jugak merasa salji walaupun dah banyak yang melting. Nami Island nie antara tempat yang worth jugak la untuk pergi. Lain musim lain permandangan yang korang boleh lihat. Nami Island nie famous sebab ianya ialah broadcasting location untuk drama Winter Sonata. Sape yang minat Korea tahu la kot. Hampir separuh hari kitorang jejalan kat Nami Island nie. Kebetulan time kitorang pergi nie, dorang baru je abes meyambut Igloo festival. Kebetulan yang tak kebetulan sangat la.... Jadi banyak rumah2x igloo yang dorang buat sekitar pulau tu. Time kat Nami Island nie jugak, aku sempat merasa Teoppokki (Camne eja ntah), atau nama Enggeris nya ialah Spicy Rice Cake. ₩2,000 satu bekas. Kongsi 4 orang. Yang lagi sorang, tak tahu pergi mana sebab syok sangat tengok salji. Dari awal sampai balik tak jumpa. Dah nak balik baru nampak.
2014, kami tiba di Nami Island.
Atas ferry nak ke Nami Island. Dekat je sebenarnya Nami ISland tu ngan darat. Kalau korang teror brenang, boleh je nak brenang. Tapi dengan cuaca sekrang nie, memang nak mati la kalau korang brani terjun. hehee
Banyak salji yang dah melting. Tapi alhamdulillah still berkesempatan nak tengok and sentuh salji.
 
Tasik yang dah beku. Boleh main ice skating atas tu.

Benda yang wajib buat zaman sekarang. Selfieeee.......
 
Dah mengalahkan budak-budak.
Selesai pusing-pusing satu Nami Island, kitorang pon terus ke Namdaemun market. Ingat nak check in dulu, tapi macam membazir masa je nak patah balik. So kitorang decide check in je malam nie after selesai semua tempat yang kitorang nak pergi hari nie. Pasar nie sesuai untuk korang yang nak cari souvenir atau pakaian-pakaian made in Korea. Harga boleh tahan mahal. Compare dengan negara-negara yang aku pernah pergi. Korea nie antara yang mahal. Lagi-lagi trip backpack macam kitorang nie, memang xde la nak shopping sangat. Sekadar beli untuk family dan member rapat boleh la. Aku nie plak, walaupun badan slim melim, tapi memang kuat makan. Duit aku abes kat makanan je. Mana makanan yang aku nampak best. Aku akan try. Tapi tengok pada jenis makanan la jugak. Kalau yang guna daging atau terang2x tulis PORK tu memang xde la aku nak bedal. Kat Namdaemun Market nie ada satu kedai Kebab Halal. AkKu lupa nama apa. Kuar dari Hoehyeon Station exit 5 then pusing belakang dan jalan terus. Dalam 30 meter camtu la. Kedai sebelah kiri. Kat sini aku cume beli Magnet Fridge 4 ketul , ₩8,000, Sudu Korea ₩3,000 dan baju I Love Korea ₩5,000. Baju I Love Korea tu ade je yang jual 3 Helai ₩10,000, tapi aku nak beli satu je untuk aku, so mahal la skit.

Direction to Namdaemun Market : Subway, Hoehyeon Station, exit 5 or 6/ Myeongdong Station. Kalau dari Myeongdong Sation jauh skit kena menapak. Better turun kat Hoehyeon Station.

Lepas jejalan di Namdaemun Market nie. Kitorang pon gerak ke Namsan Tower. Namsan Tower nie antara tempat yang aku teringin nak pergi sebab aku tengok kat Blog Fatin Liyana macam best jer…. Macam best jer…. Macam cantik jer….. Mula-mula member-member aku yang lain tak pergi, then aku buat2x muke macam merajuk. Lastly dorang setuju dan terpaksa pujuk aku untuk pergi Namsan Tower. YESSSS!!! Berjaya jugak. Hahahaa……. Ye la kan. Kalau x nak pergi memana, baik duk Malaysia je. Abes duit je dating negara orang. Peace yo!! Dari Namdaemun Market tu kitorang menapak ke Namsan Cable Car. Actually aku dah cari dah direction nak ke Namsan Tower nie dari Namdaemun Market, tapi disebabkan kitorang syok sangat berjalan sampai tak tahu kat mana tempat kitorang berada. Last skali terpaksa tanya orang Korea. Faham tak faham tu nasib la sebab orang Korea nie memang tak tahu sangat English tapi dorang boleh kata friendly jugak la. Walaupun tak reti English, tapi semangat gtaw direction dalam bahasa dorang dengan panjang lebar bajet aku and the geng faham la. Kitorang angguk je la sebagai tanda faham walaupun satu ape pon x faham.
Selfie dulu sebelum naik Nmasan Tower.

Direction To Namsan Tower :
By cable car
Myeongdong Station (Seoul Subway Line 4), Exit 3. Use the road to the right of Pacific Hotel and walk 10 minutes up to Namsan cable car station. Then take the cable car to N Seoul Tower (3-minute cable car ride)
* Myeongdong Station, Exit 4, walk straight to Hoehyeon intersection and take the Namsan Oreumi to get to the the cable car station.
By Bus
Myeongdong Station (Seoul Subway Line 4), Exit 1. Take the Namsan local bus 05 or Seoul City Tour bus

Padlock yang disangkut sehingga membentuk pokok krismas. Korean nie rasa yang cinta mereka akan terkunci skali bila buat macam tu.

Permandangan dari Namsan Tower nie serius cantik. Especially bila korang pergi time malam sebab  korang boleh lihat permandangan Bandar Seoul yang dihiasi dengan lampu-lampu yang amat cantik sekali. If korangnaik cable car, bayarannya ialah ₩8,500 for return tix, tapi kalau korang amik one way je, then balik korang nak menapak, tiketnya hanya ₩6,000. Actually, if korang fitness kental mengalahkan Ussain Bolt, korang x perlu bayar pon sebab korang boleh menapak dari bawah sampai ke puncak. Lepas tu korang akan menyesal sebab jauh giler nak sampai puncak. Hahaa…. Nanti orang-orang dalam Cable Car tu akan gelak kat korang sebab kena menapak jauh2x. Kalau aku la dalam Cable Car tu. Hihihii……
Permandangan dari puncak.
Lepas je pergi Namsan Tower then kitorang balik hostel untuk makan malam. Sumpah hari nie kitorang penat giler sebab berjalan kaki berkilo meter. TAPI sangat berbaloi. Kalau setakat pergi negara orang semata-mata nak tidur je baik x yah. Rasa macam panjang pulak cerita aku. SO next days aku akan cerita di lain entry yer. Bye… Anyeong.








Comments

  1. woi update lagi okkkkkkkk. JANGAN MALAS !!! hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaha.... aku ngah xde keje nie. Boleh tahan la rajin. :)

      Delete
  2. exited bila aku baca cerita hang.... aku teringat kat ahjumma yang offer kuih bentuk ikan tu... cappadocia tu memang best la dia punya makanan... kenyang, padan la dengan harga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak-ganyak kat hang sebab banyak membantu trip aku pergi hari tu. Hahah..... A'ah boleh tahan rasa makanan kat situ. :)

      Delete
    2. you are welcome my virtual friend... haha... thanks jugak untuk hang sebab entry masa di beijing tu dah selamatkan duit berpuluh2 ribu seorang pak cik tua... aku pass link kat kawan aku.... kebetulan drama yg hg cerita tu berlaku, sebijik macam hg cerita... hehehe....

      Delete
    3. Alhamdulillah, nasib baik tak jadi mangsa. Giler dasyat sampai berpuluh ribu. Nasib baik tak terkena. Aku yang kena dua ratus camtu pon dah duk pikir banyak kali.... hehe

      Delete
  3. owhhhh.... ingt korg pegi ngan travel agency... redah upanya... nak redah jgk la best.....

    ReplyDelete
  4. Wow... time winter... best jugak nnt nak try la rasa winter di korea. Saya pergi tahun lepas time autumn.. awesome view....

    ReplyDelete
  5. Kameran ape guna? Cantik gambar..

    ReplyDelete
  6. Camera olympus xz1 dan dslr ( x tahu model ape sebab member punya) :)

    ReplyDelete
  7. Jelesnya dapat melancong ke negara orang :) Boleh tak nak itinerary ke india dan korea?

    ReplyDelete
  8. saya nak jugak itinerary ke korea... husnanabilah.92@gmail.com lepas tu saya nak tanya banyak2 boleh ke?

    ReplyDelete
  9. Waaahhhh menarik gilerrr. Boleh tak share Iti bro? pijoel94@gmail.com

    ReplyDelete
  10. salam... nk jugak itinerary ke korea.. hehe *muka xmalu je mintak ni :P *ni email kalau sudi kongsi : emma.miaa@yahoo.com .. terima kasih daun keladi :D

    ReplyDelete
  11. Salam, berapa bajet semua sekali pegi Korea?

    ReplyDelete
  12. Salam, berapa bajet semua sekali pegi Korea?

    ReplyDelete
  13. Salam .. boleh share details tak ? Saya nak pergi december nanti tanpa ikut travel agency ..
    aimanna0805@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Salam ..
    Saya nak ke Korea december nanti .. boleh share detail dengan saya ..
    Saya tak nak ikut travel agency ..nanti email saya
    aimanna0805@gmail.com
    Tq ..

    ReplyDelete
  15. Salam .. boleh share details tak ? Saya nak pergi december nanti tanpa ikut travel agency ..
    aimanna0805@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Salam
    Boleh share detail tak ??
    Saya nak ke Korea december nanti
    Boleh email pada saya
    aimanna0805@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Share sekali ngan sy bleh?? sherrylieza@yahoo.com... thanks...

    ReplyDelete
  18. Salam. Boleh share itinerary dekat saya? Tenkiuuu liana.shaari@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. Saya nak juga intenary ke korea....berapa budget habis semuanya?
    Ni email saya 0107aiz@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Bestnyaa.. I'm going to seoul this august. Then saje cri blog2 org yg pernah pi sna.. ^^

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. Salam boleh share itinerary and budget ke korea juga? plan nak redah sana nov/dec ni :D munirah_captlokman@yahoo.com.my thanksss

      Delete
  22. email dkat sy juga bajet dan ittin fadzgreen@gmail.com

    ReplyDelete
  23. salam mr.azwan..boleh mintak itinerary ke korea..ni email basirah_ahmad@yahoo.com
    akan ke sana September nanti

    ReplyDelete
  24. Salam. Boleh minta itinerary dan budget ke korea ? Ni email saya aisyahzolkiffly@gmail.com
    Thank you.

    ReplyDelete
  25. Salam. Boleh minta itinerary dan budget ke korea? My email ajeerah1522@gmail.com
    Thank You.

    ReplyDelete
  26. Salam. Saya nak jugak itinerary ke Korea. Email saya az_nazareen@yahoo.com. Terima Kasih

    ReplyDelete
  27. Salam, boleh email saya jugak tak norfarhanahesa@yahoo.com Thank you! ;)

    ReplyDelete
  28. assalam.. boleh share itinerary ke korea x ? tolong email saya ye, eiramunira2808@yahoo.com thanks

    ReplyDelete
  29. salam..bole share itenerary ke korea coz saye pun akan guna route yg sama; kl-busan n busan-kl..please send it to lady_fuzzylah@yahoo.com..thank you in advance!!;-)

    ReplyDelete
  30. Blh share itinerary dgn bajet skali tak? Tq! ct.noraisyah85@gmail.com

    ReplyDelete
  31. salam..bole share itinerary ke korea x? ni email sy fathiahfauzey@gmail.com.. terima kasih :))

    ReplyDelete
  32. ‘Trip Backpack ke Korea Utara’ katenye..... haha cam best

    ReplyDelete
  33. Nak itinerary dgn approx bajet skali boleh tuan tanah? nie email elvi.abdrhm@yahoo.com. Terima ksih :)

    ReplyDelete
  34. Nk tanya kalo bajet dlm rm5000 utk 2 org cukup ke bajet nk ke korea

    ReplyDelete
    Replies
    1. cukup sangat if x include flight :). hari tu kitorg pergi pon, sorg dlm 1000 je utk ground cost. hehee

      Delete
  35. Assalam.. sy nak jugak itinerary and hotel mane u olls stay kat korea..
    email ye kat niyaherrera@yahoo.com

    ReplyDelete
  36. Salam. Boleh tak saya tahu bajet untuk pergi ke korea berapa ringgit? Bajet termasuk flight ticket+guesthouse+belanja dekat korea. Please email me at sitihajarznddn@gmail.com ^^

    ReplyDelete
  37. salammmm...bole tak nk mintak itinerary korea jugak..tgh plan nak ke sane.da xciteddd sgt da bce blog x sabaaa nk pegi... tlg emel kat pencilknive@yahoo.com plzzzz.. thanks sgt2! :)

    ReplyDelete
  38. assalam . share itenerary korea dkt email sy boley ??? tqsm . iranad105@gmail.com

    ReplyDelete
  39. Salam..nak tnya ckit..klu naik tren p busan guna mugunghwa tu, dia berhenti kat seoul station ke? Kalau dr seoul nak ke busan guna mugunghwa nak naik kat mana? Last train dr seoul-busan pn 11.10pm gak ke?

    ReplyDelete
  40. assalam. share itenerary korea dekat saya boleh tak. dannyneutron.dd@gmail.com

    ReplyDelete
  41. salam mohon share itinerary ke korea aten.chill@yahoo.com

    ReplyDelete
  42. Salam..boleh share itinerary and budget. Pls email at syaminzafirah@gmail.com

    Really appreciate it. Thanks.

    ReplyDelete
  43. Really a excellent destination for winter travel!

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum , boleh saya minta itinerary ke korea ? email- apple_gardenie94@yahoo.com.my terima kasih banyak

    ReplyDelete
  45. wow...cantik sangat foto2nye..korea dah macem new york ya..saya nak kesane tapi belum punya money...
    btw, ada yg masih pake kartu nama dr kertas? ayo ganti kartu nama kertas Anda dgn kartu nama online, buat dan bertukar kartu nama di berkenalan.com: https://berkenalan.com

    ReplyDelete
  46. going to korea as backpacker this coming nov.. can u share the details to me ^^
    rohana356@gmail.com

    still doing research though..whether I should go with travel agency or by my own..
    hope you will share the detail with me.. thnks :)

    ReplyDelete
  47. salam.hi azwan..boleh share iti n bajet trip seoul-busan ni? here my email: zakiah_mhd@yahoo.com. tia :)

    ReplyDelete
  48. Salam Azwan..mohon share iti & total bajet trip korea pd sy..this my email : babyroses85@yahoo.com
    TQ.. ;)

    ReplyDelete
  49. Salam...boleh share itinerary n budget x? aisyah84@gmail.com

    ReplyDelete
  50. saya rasa saudara nie dah share link kat atas.
    https://www.dropbox.com/s/wqrcf045ycbr40s/ITI%20KOREA.docx?dl=0

    ReplyDelete
  51. saya rasa saudara nie dah share link kat atas.
    https://www.dropbox.com/s/wqrcf045ycbr40s/ITI%20KOREA.docx?dl=0

    ReplyDelete
  52. Yes... betul tu Faten Laila. :)

    ReplyDelete
  53. menarik.. da lama teringin nak g korea ni. boleh email tak munygalip@gmail.com

    ReplyDelete
  54. assalam. mohon share iti & budget. email:haniza_hamzah@yahoo.com

    ReplyDelete
  55. salam..nak the whole buget bpe ringgit ye nak gi Korea..cam best je..sekali ngn tiket flight..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiket penerbangan bergantung pada harga semassa. last time kitorg pergi dalm RM700.++. Ground handling dlm RM1000 tp mostly makanan bawak dari Malaysia.

      Delete
  56. My dear friend aslkm..mcm kenal tp x kot..dalam bnyk2 blog ini paling rare and kena dgn cara sy...maybe sy boleh gunakan tuk disember soon..boleh x kongsi initerary tuan??email:ekin.azuan@yahoo.com...tq tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh download dari sticky post kat atas... kalau link problem.. Nt inform sya :)

      Delete
  57. cemburuuuuuu sangat tgok orang ber-backpacking. nak juga. tapi tak berani. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. nur syazwani, sy cadang nk backpack bulan 11/12 ni. jom sekali nak x? hehe

      Delete
  58. Title ade typo...seoul & busan kat korea selatan kan :-)
    Btw, gamba cantik...sy pun xpenah pegi travel time2 ade salji...

    Tertipu makcik...

    ReplyDelete
  59. Nak tanya yg kad T-money tu bole kongsi2 pakai atau sorg 1 kad? Anak kecik umur 3&5 thn kena bayar juga ke nak naik subway tu? Thanks..; )

    ReplyDelete
  60. salam boleh emailkan saya iti awak ke korea ?plan nakpegi tahun depan .tolong emailkan ya - amerahizadin@yahoo.com

    ReplyDelete
  61. HI, boleh share tak to me also ;-)

    norhana1010@gmail.com

    ur direction untuk ke setiap tempat tu bagusla.

    ReplyDelete
  62. Haha..seronok kan gi korea. Tips nk jln2 di seoul sila ambil bas city tour...dia ada byk pitstop yg kita blh singgah. Semenya menarik n yg plg best x yah nk mendaki sgt gi namsan tower tu sbb bas mmg bw smpi atas. Ingin nk gi lg tp musim lain lak. Aritu gi ms winter. Sejukkkk. Dicadangkan klu nk main salji puas2 gi pd penghujung dis or awal jan.

    ReplyDelete
  63. terima kasih atas perkongsian! kite copy itinerary tau :)

    ReplyDelete
  64. Salam. Saya ada PM inbox FB tuan. Mohon cek. Perlukan pencerahan berkenaan penginapan dia Seoul Hostel Centre. Terima kasih ^.^

    ReplyDelete
  65. Salam, kalau share iti boleh? :)
    ndrhndrh@gmail.com . thanks in advance!

    ReplyDelete
  66. salam. boleh tak share kan iti awak ke korea? ramni9256@gmail.com. thanks so much.

    ReplyDelete
  67. salam. boleh tak share kan iti awak ke korea? ramni9256@gmail.com. thanks so much.

    ReplyDelete
  68. salam, boleh share iti awak ke korea? ramni9256@gmail.com. thanks sgt. 😊

    ReplyDelete
  69. Salam,

    Beruntung dapat pegi korea and tengok salji. Salam kenal dari Ulsan, Korea

    ReplyDelete
  70. Salam
    Hjg nov ni pegi seoul n busan backpacker, first time. Harap tak sesatlah.

    ReplyDelete
  71. menarik.. yanie cadang nak pergi bulan 1 2017 ni.. date pun hampir sama. ingat nak buat dr Busan ke Seoul juga. dah beli tiket Busan..

    ReplyDelete
  72. hi boleh share dgn kami nk p dec ini ,kena apply korean visa

    ReplyDelete
  73. SALAM nak tanya masa sampai busan pergi ke masjid busan semua tu bawak luggage ke atau lugage simpan ke? sebab dari airport kan lepastu malam baru gerak seoul?

    ReplyDelete
  74. @syanimseries : drop bag kat guesthouse dulu. Dorg bagi simpan beg sebelum check in.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts