1st Day di Surabaya

Salam semua, kali nie aku nak cerita mengenai lawatan aku ke Surabaya. Trip kali nie aku still pergi ngan budak-budak dari Badan Peer Kaunselor UiTM Shah Alam. Kalau sesiapa yang belajar dan nak masuk UiTM Shah Alam, join lah persatuan nie, sebab dorang memang suka-suki jalan-jalan.  Trip nie tak lah seramai trip masa pergi Kemboja dulu, cuma 10 lelaki dan 10 perempuan campur dengan pengiring 3 orang. Tujuan kami pergi still sama iaitu untuk menyampaikan sumbangan kepada masyarakat Islam kat sana. Kalau korang tnye, nak bagi kat semua masyarakat Surabaya ker?? Of course la TAK kan. Kami just hantar sumbangn tu ke Pesantren Ulil Albab kat Probolinggo, Surabaya. So sekarang biar aku mulakan kronologi perjalanan aku disana.

Masa kami pergi, trip kami terbahagi kepada 2, satu trip bertolak awal pagi, satu trip lagi bertolak petang. So yang bertolak awal pagi terpaksalah bermalam kat Airport LCCT. Flight pukul 6.45pagi tapi kul 11 malam kami dan tunggu kat sana. Excited punyer pasal, langsung tak tidur sampai lah depart. Masa dalam flight semua mati terus, kejut2x je dengan announcement ketibaan di Airport Juanda, Indonesia.

Inilah rombongan pertama tu. Semua muka excited bangat. Mostly yang pergi nie, pernah join trip Kemboja dulu.

Disebabkan terpaksa menunggu group satu lagi sampai, so kami yang sampai awal nie pergi la shopping2x dulu. Padahal baru je sampai. Hohoho........ 1st tempat kami singgah kat, Jambatan Merah Plaza. Tempat nie lebih kurang macam Sungei Wang la. Satu bangunan then ade banyak2x kedai kat dalam tu. Kebetulan masa kami sampai nie banyak kedai tak buka lagi. So berjalan la keliling bangunan tu. Barang kat sana xde lah murah sangat, harga pon boleh tahan, cume murah sedikit la berbanding Malaysia. Cume time nak mintak diskaun tu kitorang cam confius skit, sbab bila dapat diskaun 10000 Rp ingat dah bnyak padahal baru 3 henget. Nak x nak beli la jugak. Tapi masa 1st day aku tak beli pon, usha-usha je dulu. Nak tunjuk gambar xde plak. Lupe nak amik. hehehe....

Es Buah, TERBAIK. kat food Court JMP tu. Tapi bila last day aku makan, dah tak sama dah ghoper nye macam nie.

Then after kol 12.30 tengah hari. Kami pergi hotel untuk cek in. Sampai hotel x leh masuk lain sebab guest kat dalam bilik x kuar lagi. Lepak la kat lobby tu. Dah la xde aircond, panas nak mampuih. Hotel nama dah grand, Grand Kalimas. Tapi x grand langsung. Tak tahu berapa bintang, tapi aku tolak satu bintang sebab xde aircond. Lepas makan tengah hari, baru dapat masuk bilik. ALhamdulillah dalam bilik ade aircond, so tambah balik stengah bintang. Masuk bilik terus mandi sebab badan melekit cam ape dah, sebab dari malam tadi tak mandi kehulur hilir kat airport dan JMP. Owh nyaman seyh....

Inilah ghope hotel tu. No bad la. Cuma lobby je xde aircond.
Lunch kat Grand Kalimas tu, SUP, sayur goreng, Ikan Kaloi Masak Indon (sebab x tahu masak ape) dan tidak ketinggalan, Tahu dan Tempe.

Lepas je mamdi, terus qadar tidur. kejut2x tengok group ke 2 dah sampai. After dorang cek in, kami gerak ke restauran ape ntah untuk makan malam. Punye la jauh restauren nie. Owh jap, nak citer sal makanan. AKu rasa makanan kat Indonesia nie tak sesedap Malaysia la. Maybe lidah aku dah terbiasa ngan makanan Malaysia kot. tapi tak semua la x sedap, ade yang sedap. Nanti aku kongsikan pasal makanan plak yer.

Makanan nie aku paling xleh blah. Aku dah la x suke makan ikan air tawar. Rasa macam ewwww..... ngan sirip ikan pon x pontong. Aku makan sikit jer. Seb bek la depan hotel tu ade jual macam2x.

Inilah hidangan makan malam aku. Tapi aku makan sejemput jer. Ade nasi goreng, mee goreng, sup ntah pape. Makanan plak dah sejuk sebab jauh sangat dari hotel.
 Lepas tu balik hotel, mula la mencari makanan lain sebab tak cukup makan tadi. Kat depan hotel kitorang menginap tu banyak kedai-kedai macam dalam sinetron tu sebab kat situ ade tempat perlancongan iaitu Sunan Ampel. So ramai la orang datang sebab tu la ramai yang berniaga kat situ.

Kedai kat belakang tu jual Kebab satu 10 000 Rp. Rasanya terbaik. Siyes BEST. Kebab die macam tortilla kat KFC tu.

Yang kat belakang nie jual sate. Sate satu cukup 1000 Rp. Beli sepuluh batang, 3 batang buang dalam tong sampah. So korang guess la sendiri rasa ape. Tu pon dah siap2x kongsi.
Orang Indonesia nie, suke makan tahu ngan tempe. So tahu nie jual macam pisang goreng dah. Kalau kat Malaysia, kalau ade pon tahu sumbat, tu pon certain kedai je jual.

Balik hotel lepak2x ngan budak nie and makan-makan kat koridor sambil bergosip-gosip ala mak jemah. hahaha..... lepas tu order plak makanan. hari first kitorg nie kira macam Jalan-Jalan Cari Makan. Lepak-lepak sambil bincang modul untuk hai esok. lepas tu masuk tidur dengan keadaan yang penat teramat sangat tapi perut kembung. hehehe..... 1st day nie tak terasa lagi kenimatan berapa di Surabaya nie. So tunggu entry seterusnya. hehehehe