Delima Buruk = Buruk Perangai

Come-come, nak cerita sikit nie, bukan nak ngumpat, tapi ade la sikit-sikit. Aku dah lama nak cerita sebenarnya tapi baru hari nie berkesempatan nak merajinkan diri untuk menaipkan. Ceritanya bermula macam nie.

Pada suatu hari, aku teman member aku, Mr Zack nie pergi beli makanan untuk berbuka puasa kat Seksyen 6, Shah Alam. Siapa yang tinggal area Shah Alam mesti taw pasal Seksyen 6 nie. Makanan kat sini memang murah-murah. X sangka kat area bandar macam nie pon boleh dapat nasi lauk ayam ngan harga RM2.50. Bagi aku murahla, tak tahu la apa pendapat korang.

Dan kebetulan time hari aku pergi tu, ada pasar malam kat situ, tak silap aku hari selasa. So kepada sesiapa yang nak pergi pasar malam kat seksyen 6 Shah Alam boleh la kesana pada petang selasa dari jam 5.30 petang hingga 9.00 malam. Bawak duit banyak-banyak, x cukup minta ngan mak.

Tengah Mr Zack cari lauk-pauk, aku pun pusing-pusing la Pasar Malam tu. Tetiba teringin pula nak makan buah Delima. Buah delima nie memang faveret aku. Tambah-tambah, poket macam bawak duit lebih. So, aku pon tanya la mak cik yang jual buah tu.

http://1.bp.blogspot.com/_wGCq5-udNl8/SgWeWsGHZSI/AAAAAAAAD50/LIZr58LZoI4/s400/buah+delima.jpghttp://www.agrofolio.eu/uploads/images/Punica_granatum2.jpg
http://asminazusa.files.wordpress.com/2009/09/pomegranate-5.jpg
Nie La rupe Buah Delima tu....

Aku:Sebiji berapa kak?

Penjual: Satu RM3.

Aku:Kalau saya amik dua biji dapat kurang x?

Penjual: Sama je dik, nie dah murah dah. Biasa akak jual 3biji RM10.

Aku: (Dalam Hati)Kedekut tol Mak Cik nie-tadi akak, sekarang dah mak cik, gara-gara x bagi diskaun

Aku pon pilih la dua biji buah delima. Nampak besar-besar macam elok je. Pastu ade la 2 3 biji yang buruk, dorang bungkus kemas je dalam plastik kaler merah. Aku pon cakap la kat mak cik tu yang aku nak 2 biji yang aku dah pilih tadi. Mak cik tu pon amik la plastik bag, pastu dia masukkan buah delima yang aku pilih tadi.

Aku pon tengok la kan, tetiba ja, dia amik satu buah yang buruk tukar ngan buah yang aku amik tadi. Wah, banyak cantik muka kau Mak Cik? Aku bagitahu kat dia, yang die salah masukkan buah yang aku pilih tadi. Pastu dia pon, cakap, "Owh!". konon-konon x perasan la. Alahai, mak cik. ingat pandai sangat ke nak belakon? Aku nie bukannya director or pengarah filem pon kalau nak tunjuk bakat depan aku. kalau ye skali pon, xnak nye aku amik ko jadi pelakon.

Aish, buruk betul perangai penjual buah nie, dah la buruk perangai. Jual pulak buah yang buruk kat aku. Kan tak pasal-pasal kena cop orang tua buruk perangai.

P/s: Makan kuih batang buruk lagi sedap dari makan buah delima buruk...

Comments

Popular Posts