Keunikan Masyarakat Kemboja

Salam... kebosanan melampau setelah selesai semua paper. So ak godek satu laptop cari ape yang best. tetiba jumpa entry nie yang aku dah taip 2 tahun lepas kat word, then lupa nak publish kat blog. So ari nie aku just nak post cerita nie yang dah berkurun lama masa aku pergi Kemboja ngan PEERs dulu. Pada suatu hari.......


 




********************

Last sekali aku nak cerita mengenai masyarakat kat sana. Kira last la nie sebab aku dah malas nak taip panjang-panjang. Aku cakap berdasarkan ape yang aku dah lalui la, so aku tak tahu la hakikat dorang sebenarnya macam mana. Masyarkat Kemboja nie mostly terdiri daripada Kapiaq yang beragama Buddha. Macam Thailand la jugak. Masyarakat Islam kat sana tak ramai, memang cerita masyarakat Islam kat sana, tak sampai pon 300,000 orang. Dikhabarkan juga, dahulunya masyarakat islam di Kemboja boleh dikatakan golongan majority namun semasa Zaman Pemerintahan polpot beratus ribu orang Islam telah dibunuh. So tinggallah berapa kerat jer. Jumlah yang dibunuh ialah lebih ramai berbanding yang ada pada masa sekarang.

Aku nak cerita mengenai masyarakat Islam kat sana dulu sebab aku lebih banyak meluangkan masa bersama masyarkat Islam berbanding yang lain-lain. Masyarakat Islam kat Kampung Keh tu memang baik, mesra, peramah, dan seangkatan dengannya. First, kenal dorang memang malu-malu. Biasala, kalau kat Malaysia pon macam tu. Xkanla first time jumpe terus nak ajak couple kan, mesti la usha-usha dulu. Cewahhh. Walaupun dorang x pandai cakap Melayu, tapi anak-anak muda dorang dah educated macam kat Malaysia. Dorang boleh cakap English fluently mengalahkan aku kot. So walaupun tergagap-gagap dapat la aku berkomunikasi ngan dorang daripada tak faham langsung. Anak-anak muda dorang kat sana siyes bagus, xde nak blagak macam kat Malaysia. Sume low profile je. Sesuai sangat nak buat calon suami dan Isteri.

Nie masa ktorang nak tinggalkan kampung keh. So dorang datang kat bas lambai2x. Ade a few yang menangis bila kami chow dari kampung tu. Aku pon rasa nak nangis gak. Tapi control macho... hehee
Bende yang paling aku respek habes ialah dorang memang rajin giler. Setiap hari anak-anak muda dan orang tua kat sana akan bangun awal-awal pagi untuk buat kerja. Bukan la pergi pejabat sebab takut jalan jam, tapi dorang pergi sawah, angkut air, membajak dan macam-macam lagi la. Dorang kat sana takde supplier air macam kat Malaysia nie ex: SYABAS, SATU, dan ape2 je la. So dorang terpaksa amik air dari kolam-kolam takungan berdekatan rumah mereka. That why air kat rumah dorang sejuk giler macam air peti. Time kat sana, bende yang paling aku malas nak buat ialah mandi pagi. Kadang-kadang tu aku gosok gigi je dulu, tengah hari baru aku mandi. Hohohohohoho……. Lagi satu, dah dorang nie jenis bangun awal, so tidur pon awal la. Kat sana mane ade kedai mamak dan lepak sampai pagi. Lampu jalan pon xde, so duk rumah je la. Kalau jenis yang x reti duk rumah tu, sengsara la ko kat sana. Lebih kurang pukul 9.30 malam, sunyi je kampung tu. Nak dengar bunyi ekzos pon susah sebab mostly dorang guna basikal tua.
Bila kitorang bangun pagi, tengok makanan dah tersedia untuk diamakan. pemalas betul budak Malaysia nie. ye la kalau kat Msia pukul 7 baru bangun sembahyang subuh. Sana pukul 4 dah start bangun. Dasyat kan?

Pastu plak, walaupun dorang nie serba kekurangan, tapi tak de alasan untuk dorang tak beribadat walaupun beragama Islam. Mengikut pandangan aku la, cara dorang mengamalkan ajaran Islam lebih baik dari sebahagian masyarakat kat Malaysia.Ada jugak antara anak-anak muda kat sana yang menuntut Ilmu agama di Mesir dan sekolah pondok di Malaysia. Bukan tu saja, malas dorang juga ada bina sekolah tahfiz untuk anak-anak dorang belajar agama. Kat Malaysia nie kita bernasib baik sebab kat sekolah kita ade subjek Pendidikan Islam, so kat sana sekolah tahfiz tu la yang menjadi tempat dorang menimba ilmu keagamaan.

Kawan aku aswad ngah ngajar dorang mengaji menggunakan Kaedah Al-baghdadi. Even dah tua, tapi dorang masih bersemangat nak belajar.


*******************

So tu je la citer die, yang kapiaq tu ak lupa nak taip kot. Dan ak pon malas nak taip skrang nie. Rasanya semua tempat sama ja kot. Ada baik dan buruknya. Kan2x?

Comments

Popular Posts