Jangan Memperlekehkan Loghat Terengganu!


Tolong jangan memperlekekhkan Dialek Terengganu.... Bahasa adalah sesuatu yang kami pelajari turun temurun dari nenek moyang kami. Kalau anda kutuk dielek atau bahasa kami bermakna anda kutuk nenek moyang kami. Jangan nak cari pasal, even kami tak kacau dan tak kutuk loghat negeri korang. So jangan nak kurang jar. Aku yang belajar kat Perlis, Penang dan Shah Alam pon tak pernah nak kutuk loghat bahasa negeri dorang walaupun pada mulanya aku tak faham. 

Tiba masa aku nak maki pada makhluk yang bernama Khairul Faizal Abdullah kat atas tu. opss... sebelum tu, sape tak suke boleh back off sekarang, tiada paksaan untuk korang baca.

Wei, bangang, bakpe mung sedak ngat dok kutuk bahase tganu... guane mung ingat bahase mg molek ngat? Sep aku ade kaca mung ke bangang? Bakpe mung nelang ngat sapa post kat facebook mende bodo gini. Mung uboh otok kat jubo ker? Mung tu duk dalang Malaysia, macang-macang loghat ade. Mung ingat sep aku pahang ke loghat-loghat negeri laing tu. Sek aku dop pahang pong, sep aku wat senyak je. Mung tu base bodo sbenornya, aku rasa orang laing pahang je nape hok sep aku cakap.... member aku kat Shah Alam nie rilek je aku cakap bahase T'ganu. Sek ye pahang jer.

Mung nie orang ane sebenornya....? dari perkataang 'ngope' tu macam aku aku boleh agok.. sep kapung aku xdok bhase ngope.... Kalu spesis duk alik ulu tu, xyoh nok wat bagus ar... tengok muke tu macang ge enseng.... doh la dok enseng, pranga macang lembu, bodo, bengong..... 

Sakit ati aku weh tengok mung kutuk bahase kapung aku...... nie mesti sebak sep mung kaloh bola lawang ngan sep Tganu ork? Bodo, doh team bola mung dok rok cetong memang la kaloh.... haih, gerang la aku ngang natang nie.... dulu mase aku gi perlis, aku pong dok pahang sep ye cakap nape... HANG2x... tapi lame-lame aku blajor, last-last boleh cakap pekat molek loghat perlis. Doh mung base bodo xboh blajo, memang la dok pahang....

Mung nie wat malu Melayu jer... jenis brahi mapuh bangse sendiri.... mung gi duk dalang utang la, kawang ngat beruk-beruk... beruk pong ade bahase gok, molek gok mg blajo bhase beruk tu... pahni baru orang respek mung sket... bila orang tanya, Khairul mane? Khairul BERUK....... sedak kan name tu.... sesuai molek ngang name mung..... 

Kalau boleh, aku nok naip panjang lagi nie.... tapi buang masa aku je maki ke orang bodo pe ge mung nie.... BANGANG.... kalu aku jupe mung di Tganu memang aku katok ar mung sapa mapuh.... Tengok brani stara mane ngat mung ya duk kutuk-kutuk bahase negeri orang dalang facebook.... BODO NATANG BERUK MAK YEH......

Comments

  1. ak pn mmg bengang gler bce mnde hk ye tlis tuh...mmg bodo bodo sguh la 2...

    ReplyDelete
  2. ce try wi link fb ye gk.... nk tgk stare mne katang tuan badan...

    ReplyDelete
  3. azwan...akak habeskan masa 20min nak phm ape yg awk tulis...hehehe

    tulis la bhsa baku...senang ckit nak baca dik ooi..br la ade feel nak maki same.. :)

    ReplyDelete
  4. die buta seni tu..bhs trganu ni bes sbnrnye,da 3 thn study kt cni phm la skit2 mksd kt atas tuh hehe

    ReplyDelete
  5. hehehhee..... aduii malu plak bila baca post nie... teruk sngat maki tu.... nie mesti time bengang gler. hehehee

    ReplyDelete
  6. mamat ni mmg nok chari nyakit

    ReplyDelete
  7. bile aku bce pos mung aku nk tgelok guling sapa.. haha.. nok2 prktaan beruk tu.. KHAIRUL BEROUKK.. hahaha...

    ReplyDelete
  8. hmmm...x paham pun x perlu ckp mcmtu...kita muslimkan...kene jge adab walau berfacebook pun....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts