Pendakian Gunung Halla di Pulau Jeju, Korea.

Hari ke dua di Pulau Jeju. Hari nie kitorang plan untuk naik Hallasan. Sebuah gunung kat Jeju yang mesti pergi. Untuk naik Gunung Halla, korang boleh menggunakan beberapa trek antaranya Eorimok, Yeongsil, Seongpanak, Saraoreum, Gwaneumsa dan beberapa lagi entrance yang korang boleh pilih. Tapi kitorang pilih Eorimok sebab mengikut blog-blog yang aku baca, laluan Eorimok nie lagi mudah tapi amik masa yang lebih lama. Maklumlah semua geng-geng fit belaka so mestilah pilih apling mudah. Haha….

Sepatutnya, aku plan naik gunung nie petang sebab aku terbaca kat website visit korea (klik SINI) yang waktu mendaki pada bulan April ialah pukul 2 petang. Tapi malam tu kitorang ubah plan untuk naik pagi sebab tak tahu berapa lama yang kitorang akan amik masa untuk panjat dan turun gunung tu. Risau-risau kalau kitorang naik petang, malam baru sampai kaki gunung. Actually, Entrance to Hallasan Park dah buka se awal pukul 5.30 pagi, so xde masalah pon untuk mendaki time pagi. Setiap trail tu berbeza jarak dan waktu yang biasanya ditamatkan oleh seorang pendaki. Refer SINI.

Pagi tu, after breakfast kitorang terus ke Eorimok. Berpandukan GPS no. 7139950 kitorang selamat sampai di kaki gunung. Untuk GPS no bagi Entrance lain boleh klik website visit korea dalam pharagraph di atas. Amik  dari no yang bermula dengan 7 dan berikutnya. Tiket masuk atau senang citer ialah tiket parking kalau korang drive sendiri adalah 1000 won.Cuaca pagi tu memang sejuk giler. Macam time winter pon ade jugak. Belum sampai puncak lagi dah terasa sejuk semacam. Dekat kaki gunung pon ade FREE wifi. So sebelum naik, kitorang selfie dulu puas-puas untuk update Instagram. Hehe… Pukul 9.30 pagi kitorang start hiking. Kitorang memang xde exercise atau langsung sebelum nie. Main redah je naik. Nak kata fit tu x de la fit sangat, tapi setakat naik perlahan-lahan tu boleh la. Mak cik-mak cik tua pon boleh naik, takkan la kitorang xboleh.

**gambar-gambar dibawah diambil menggunakan iPhone 5 dan Sj5000wifi.
Permandangan dari tempat parking kereta di Eorimok.

Permandangan sekeliling sepanjang perjalanan ke puncak memang Subhanallah…. Tak tahu nak ungkap dengan kata-kata. Walaupun time aku datang nie suhu masih dalam 4dC -10dC dan kebanyakan pokok-pokok dalam hutan tu masih belum tumbuh daun tapi bagi aku memang cantik dan berbeza dengan permandangan yang aku pernah tengok sebelum nie. Jarak perjalan melalui trek Eorimok nie adalah sejauh 4.7km. Macam dekat, tapi dengan keadaan trek yang berbatu, bertangga dan bercuram, memang menguji ketahanan otot-otot kaki.

First 500m kitorang jalan skali, tapi disebabkan kaki Adli baru je lepas operate so dorang just gerak slow and steady. Aman plak jauh kedepan. Aku plak jalan je selagi larat. After 1km, masing-masing macam dah gerak sorang-sorang. Aman ke mana, Adli ngan Zul pon aku dah tak nampak kat mana. Pagi tu, tak ramai sangat hikers so terasa macam berjalan sorang-sorang dalam hutan yang berkabus tebal. Sekali-skala terjumpa dengan pendaki-pendaki lain yang berehat kepenatan.

Keadaan trek untuk 1km pertama.
Keadaan sekeliling yang dipenuhi dengan pokok-pokok yang tak berdaun.
Ini adalah pengalaman pertama dalam hidup aku mendaki gunung. Sebeblum nie, setakat panjat Bukit Broga dan Bukit kat Koh Angthong tu ada la. Tupon x sampai 500m. Penat naik gunung nie memang lain macam. Dah la kaki tak pernah exercise. Trek mendaki Hallasan nie xde la susah sangat. Sepanjang jalan dibina anak-anak tangga mengunakan kayu dan batu-batu gunung berapi. Dalam perjalanan ke puncak, disediakan beberapa tempat untuk berehat. Seingat aku, aku Cuma berehat 2 kali je sebab tiap kali aku nak brenti rehat, mesti ade orang kat tempat rehat tu.
Trek berbatu. Pada setiap jarak tertentu, terdapat papan tanda yang memaparkan tarikan yang boleh dilihat di kawasan tersebut.
Selfie dulu yok..... :p
Pada ketinggian tertentu, korang boleh dapatkan minuman air bersih untuk hilangkan dahaga. Air nie adalah air dari gunung yang dibiarkan mengalir. Dorang ade bekalkan penyebok untuk memudahkan korang minum air tu. Fresh. Selepas 2.3km perjalanan, trek lebih landai dan xde dah tangga-tangga macam tangga Batu Caves tadi. So korang boleh jalan dengan santai je. Ketinggian kat sini lebih kurang 1300m tinggi dari paras laut tapi masih jauh untuk sampai ke puncak. Kebanyakan pokok kat sini adalah pokok-pokok renek dan semak-samun yang langsung tak menyemak mata memandang. Time nie cuaca memang clear dan tak berkabus macam awal pagi tadi. Walaupun trek di ketinggian 1300m nie lebih landai, tapi untuk sampai ke puncak still jauh iaitu lebih kurang 2.4km.

Trek landai untuk ke puncak.
First stop yang ade sumber air untuk diminum.
Geng-geng mak cik dan pak cik yang mendaki. Salute kat dorang sbb dah tua-tua pon still larat daki gunung.
Second stop untuk sumber air bersih.
Sebelum sampai ke puncak, dari jauh dah boleh nampak tompokan salji. Aku xde la jakun sangat time nampak salji tu sebab last trip aku pergi time winter tupon dah merasa salji. Cumanya excited jugak la sikit sebab view kat area puncak gunung tu memang sangat cantik terpaling amat. Haha… Tak tahu camne nak describe. Even gambar pon tak mampu nak tunjuk bertapa cantiknya permandangan yang mata aku nie tengok. Sepanjang perjalanan sebelum sampai ke last check point, aku gerak sorang je. Belakang depan takde nampak kelibat pape pon. Kalau la ade binatang buas atau zombie ke yang muncul time tu, konpem mati kena makan time tu. Dah la kaki rasa nak cramp, sure nak lari tak sempat.
Tinggi melepasi awan.
Trek Eorimok nie banyak yang landai bila dah sampai pada ketinggian lebih dari 1.3km, tapi jarak untuk sampai ke puncak lebih jauh dari trail lain.
Mini train yang angkut makanan ke kedai di puncak.

Aku sampai puncak lebih kurang pukul 12.00 tengah hari. Tu pon selepas brenti amik gambar berkali-kali sebab nak update blog. Hahaha…. Sampai je last check point, ternampak Aman. Kat ketinggian 1700m nie terdapat tempat rehat, kedai makan dan toilet. Tapi kedai makan nie hanya jual Ramen which I doubt kehalalannya, Coffe, Chocolate Bar, Chocolate Pie dan abenda lagi ntah. Yang terbaik kebabomnya, atas puncak gunung nie pon ade FREE Wifi. Dasyat betul Korea nie. Kasi salute sikit. Aku dah kelaparan giler time sampai puncak tu. Walaupun aku ade bawak energy bar dan 2 keping biskut, tapi belum sempat sampai puncak, semua dah habis aku makan. If korang bawak Maggie, dan berhajat nak dapatkan air panas dari kedai tu, baik korang lupakan hajat korang sebab owner kedai tu sangat kedekut nak bagi melainkan ko beli ramen yang die jual tu. Aku beli chocolate pie yang macam chocopie tupon dah 1000won. Cukup la buat alas perut.
Tompokan salji yang kelihatan di sekitar puncak Gunung Halla.
Lagi permandangan sebelum sampai ke puncak.
Kedai dan kawasan rehat yang terdapat di puncak.

Sementara tunggu Adli ngan Zul sampai, Aman ajak aku untuk naik lebih tinggi yang mana kitorang sendiri yang tahu jalan tu menuju ke mana. Aku pon ikut je la.

Naik, turun, naik, turun…… Last-last makin turun. Aku ingat jalan tu untuk kepuncak, rupanya nak ke entrance lain. Punya la jauh jalan, siap nampak rumah-rumah orang. Kitorang pon patah balik. Sebelum patah balik, terserempak ngan awek Korea nie, tanye la jalan nie menuju kemana. Dia punya explaination tu dah brief dah tapi sekali Bahasa Korea. Terus jadi macam ayam itik. Kitorang xnak amik risiko so kitorang patah balik. Nak tercabut kaki aku sebab dah berjalan jauh, then nak kena patah balik lalu trek sama. Tu baru nak patah balik ke tempat rehat tadi, belum lagi nak turun ke kaki gunung. Walaupun penat dan lutut pon dah bergetar, tapi sedikit pon xde rasa menyesal sebab sepanjang perjalanan sebelum kitorang patah balik tu memang cantik. Dipenuhi dengan salji dan pokok-poko yang cantik.

Salji yang masih menebal.
Menuju puncak. Bukit kat depan tu adalah puncak tertinggi di Hallasan tapi tak dibenarkan panjat. Beriya aku berjalan jauh, tengok-tengok lalu tepi je.
Trek terputus disebabkan salji tebal.

Makin kedepan, makin menurun. Last-last kitorang patah balik.
Sampai je kat tempat tadi, then nampak Adli ngan Zul tengah tunggu kat situ. Aku ingatkan dorang dah patah balik. Haha… Lepas je rehat kejap, kitorang terus turun. Masa tu plak tetiba cuaca jadi berkabus tebal dan makin sejuk. Semasa nak turun tu, tetiba kaki aku cramp. Nasib baik ade Aman, tak sia-sia amik kos Sport Recreation kat UiTM. Then kitorang jalan perlahan-lahan menuju ke kaki gunung. Selalunya, pergi terasa lama, balik terasa cepat tapi kali nie terbalik. Lama giler aku rasa nak sampai ke kaki gunung. Maybe sebab kaki dah terlampau sakit. Banyak kali jugak aku stop sebelum sampai ke tempat parking kereta. Perut pulak time tu memang mintak diisi. Aman dan Adli laju ke depan. Aku ngan Zul kat belakang sebab kaki Zul pon dah sakit. Alhamdulillah, pukul 2.30 petang, kitorang sampai ke kaki gunung. Alhamdulillah, kitorang berjaya menamatkan pendakian selama 5 jam. Sampai je bawah, ramai-ramai berlari ke toilet sebab tak tahan nak buang air akibat kesejukan.
Batu nie la yang menjadi penanda jarak paling jauh kitorang berjalan dari Eorimok sebelum kitorang berpatah balik.

Turun je dari gunung, kitorang terus cari kedai makan untuk makan tengah hari walaupun dah petang. Kitorang cuma bawak bekal roti je pagi tadi. Cukup la untuk alas perut. Disebabkan terlalu penat, so kitorang berhajat untuk reward diri kitorang dengan makan besar. Kitorang cari Seafood Restauran area Jugmun Beach tapi tak jumpa. Last-last kitorang ke pantai berdekatan dengan Chonjiyeon Fall, tempat yang kitorang pergi semalam.

Kat area pantai nie, ade banyak Seafood Restauran yang hanya jual makanan berasaskan seafood. Kitorang tak pilih pon kedai mana, main singgah je sebab lapar. Ahjumma kedai ni tak tahu cakap English, so susah nak tanya dan request pelik-pelik. Masa tengah nak order tu, tetiba datang lagi sorang ahjumma yang merupakan pelanggan restaurant tu untuk tolong kitorang. Ahjumma tu tahu la sikit cakap BI tapi xde la fluent sangat. At least xde la ayam itik sangat.

Menu kitorang hari ni ialah Saesang Gui (Ikan Panggang), Maewong Tang (Fish Stew), Sashimi, dan Abalone Porridge. Saesang Gui tu harga 15,000 won. Boleh kongsi 4 orang. Maewong Tang pon boleh kongsi 4 orang sebab satu periuk besar die bagi. Harga plak 20,000 won. Sashimi tu kawan aku nak sangat makan. Satu bekas yang dalam tu ada lebih kurang 20 slices berharga 50,000 won. Aku tak tahu ikan ape yang dorang guna sampai mahal macam tu skali. Abalone Porridge tu aku order sebab orang cakap kalau dating Jeju kena try makanan ni. Harga 15,000 won tapi rasa biasa-biasa je. Moi Sup lagi sedap.

Lepas makan terus balik guesthouse sebab dah larat nak pergi memana. Sebelum kuar dari Guesthouse pagi tadi, kitorang dah catat siap-siap GPS no untuk ke GH nie. Jadi xde la macam semalam terkial-kial cari GH. Sampai bilik, rehat kejap then kitorang kuar jalan-jalan sekitar guesthouse.

1. nice... ni bulan 4 ehh? saya naik time salji bulan 1... nervous juga tapi saje nak try hike time winter...

2. Slm bro.. Giler tak kalau naik time winter sbb kitaorg fly ke Korea next week. 27 Nov..

1. xde la giler sangat kalau ko bawak pakaian winter secukupnya. hehee

2. Salam bro.. masa pg bln 1 tu salji turun lebat tak ye? Sy akan pg 6-10 januari ni.. hope dah turun salji la time tuuu

3. Januari is winter season. Sure ade salji tp snow fall tu x sure.

3. np x naik smpai puncak..?? rugi ckit je lagi 2..

1. Sbb ktorg ingat takleh ke puncak. Masa kat bawah tu ade terbaca yg kawasan tu prohibited. Tp tgok tv ade je yg smpai atas. 😅

4. Plan nak daki gunung, tp bila dah tgk gambar2 u ni, baik i kensel kan je.. kalau tak mau pukul 12 tgh mlm baru sampai.

1. Tapi berbaloi sebab view kat sini memang cantik sangat-sangat... Cumanya kaki ngan lutut rasa mcm nak tercabut. Seminggu baru okay. hehee

5. minta bantu, jika menginap di You&I guesthouse jeju, bagaimana caranya rute bus dari guesthouse ke hallasan dan bus nomer berapa untuk dari guesthouse ke jeju intercity bus?

1. Minta maaf, sebab kami sewa kereta so xtahu bas ape ke sana... :)

6. kami sampai puncak.memang banyak trek..tp ada trek yg sampai separuh je..kalau nak sampai puncak trek nye ada ms..x boleh hike sesuke ati..kena sampai di 1 check point sblm jam 12tgh hari..kalau lebih..diorg x bagi teruskan naik atas.dah kalau dah naik atas..last boleh ada kat puncak jam 1.30 ke 2 cmtulah..pastu dah dihalau turun..kami pergi naik bus gak.dr guesthouse kat seongwipo tgk kat bus stop no bus nak pergi ke kaki gunung ikut trail mane.awal 5.30 dah ada kot sampai tgh mlm..bus tu pusing 1 jeju ke semua bandar..hee..

7. best baca entry ni...nice and berinfo.
    saya pun nk ke sana tahun depan 2018.
    winter trip...nk hiking jugk...harap2 ok lah.
    thnks for the info and very nice pictures.

1. Same laa.. nak ke sane time winter bln januari.. hope dpt jumpa snow atas gunung niii.. yeahhh

2. saya pun nak pegi time winter bln februari.... tengok gambar ada tompok2 salji pun dah teruja nk pegi